zondag 13 april 2014

Marathon Rotterdam 2014

Toen ik de Marathon van Rotterdam liep was ik nog niet begonnen met deze Blog. Onderstaande is een verslag gekopieerd en geplakt vanaf mijn FaceBook pagina...


Het was een mooi weekend in Rotterdam. We stonden vanaf vrijdagavond op de Stadscamping, op 3,3 km. vanaf de start aan het Hofplein/ de Coolsingel. 's Avonds een Privé Pasta Party in de caravan. Zaterdag de stad verkend. Startnummer opgehaald. Euromast op geweest. (inclusief Space Adventure naar 185 meter hoogte). Mooi en indrukwekkend om te zien waar je de dag daarop gaat lopen. 's Avonds herhaling van de Privé Pasta Party. Toen we zondagochtend om 08:00 uur de deur van de caravan open gooide stond TV-Rijnmond scherp gefocust op onze sleurhut. Interview gegeven als een heus topatleet -lol- ... Verder met de voorbereidingen en duurde weer eens langer dan van te voren gepland. Inherent aan ons/ het leven op de camping een half uur te laat weg bij caravan. De 3,3 km. naar de start gewandeld/ opgewarmd met z'n viertjes. Kon gelijk door het startvak in. Dus eigenlijk exact op tijd om 10:15 uur. Tien minuten later gebeurde het onvermijdelijke (terwijl ik op voorhand dacht dat gaat mij niet gebeuren). Kippenvel toen Lee Towers boven de lopers werd gehesen in een bakje en 'You'll Never Walk Alone' inzette en massaal werd meegezongen door 34.000 lopers (alle 10K + 42K lopers).

Het startschot met kanon volgde en daarmee begon mijn eerste Hele Marathon, waarvan ik al minstens 5 jaar zeg dat ik 'm ooit eens wilde lopen. Tja, als je 40 jaar bent geworden wat doe je dan? Je koopt een motor (en)/of gaat op zoek naar een minnares. Te duur, niet nodig en nog steeds gelukkig! Dus dan die ene uitdaging maar waarheid maken. En daar liep ik dan. Vlak na de start voor de eerste keer de Erasmusbrug over. Prachtig! Druk, maar iedereen leek daar nog te lopen op mijn tempo. Oftewel, ik hield nog wat in en de rest iets te hard van start vermoed ik. Brug naar beneden iets versneld, veel zweten, flow opzoeken. Eerste 5K punt is altijd spannend qua ingezet tempo. Op 7K werd het zweten minder en kwam ik in mijn flow. Alles verliep zo'n beetje als ik gewend was vanuit mijn trainingen. Nu dus genieten, rondkijken, opnemen, drinken en toch blijven focussen. Twijfels bij 19K. Dadelijk moet er nog eens dezelfde afstand bij.

21K. De Halve Marathon afstand. Normaal zou ik hier klaar zijn. Alles voelde nog goed. Dat gaf vertrouwen. Vanaf hier is het aftellen. Terugweg richting de Erasmusbrug duurde langer dan ik in mijn hoofd had zitten. Maar mezelf niet gek laten maken. Uiteindelijk moeten die 42K worden gelopen. Alles wat ik hier loop is dadelijk rondom de 'Kralingse Plas' minder ver. Richting Erasmusbrug stak de wind op, het werd frisser. Handschoenen weer aangedaan. Terug over de Erasmusbrug. Grappig feitje. Op mijn eigen aangemaakte (Spotify) afspeellijst (gevuld met 119 nummers, 7.5 uur muziek) kwam - tijdens het bestijgen van de Erasmusbrug - het nummer 'Shout To Top' van 'The Style Council' door mijn koptelefoon. Mooie 'toevalligheid'... En zoals belooft; aan Adrianne gedacht. Retour over Erasmusbrug viel mee. De daarop volgende tunnel (westblaak/ Blaak) onder de Coolsingel door vond ik erger! Op naar de kubuswoningen. 27K. Zoeken naar m'n muziekmaatje Adrianne. Zij zag mij wel, ik haar niet. Maar ik voelde haar aanwezigheid wel, want daar ging het ineens weer even erg prettig. Dank Adrianne. Bekenden in het publiek doen echt wel iets. Paar keer gezien dat een loper voor me automatisch versnelde op het moment dat deze een bekende zag. Maar goed, zo iemand haal je dan 500 meter daarna wel gewoon alsnog in.

Vervolgens rondom de 'Kralingse Plas'. Had me vooraf niet echt ingelezen waar de lastige/ venijnige stukken zouden zitten in het parcours, maar had op de plattegrond al had wel gezien dat het rondje om de Plas wel eens heftig zou kunnen worden. En dan was 'ie ook. Is ook een gedeelte waar je lopers tegemoet komt die al om de Plas heen zijn geweest en nog maar een paar kilometer hoeven naar de finish. Daartussen zag ik ook iemand huilend, hangend, ploeterend de laatste 2K. ingaan, terwijl ik daar nog 12K. voor de boeg had. Wind in de rug bij het begin rondom de plas in het 'Kralingse Bos'. Wist wat dat zou betekenen. Op terugweg richting stad indraaien tegen de wind in. Devies; vasthouden aan het schema. Wat tot daar op 30K. belachelijk goed was gelukt. Dat gaf motivatie om dat de volgende 5K. ook te doen. Wat lukte! Afhankelijk van hoe ik me voelde op 30K was het mijn bedoeling te gaan versnellen. 3:47:30 was de tijd waarop ik was gestart (zonder die laatste 195 meter daarin meegenomen). Met dus in het achterhoofd om vanaf 30K iets te gaan versnellen om zo op 3:45 te finishen. Maar dat vond ik op 30K. niet verstandig met een stuk tegenwind nog in het verschiet.

Dus de tempoversnelling uitgesteld naar 35K. Ook dat Lukte niet echt tegen de wind in. Zwaarste stuk was sowieso tussen 32K en 37K... Oh jah.. Genieten. Ik móet genieten! Over een half uur is het alweer voorbij! Niet echt 'de man met de hamer' tegengekomen. Al heeft mijn hartslag gedurende de hele rit te hoog gelegen. Mijn suikervoorraden wel redelijk goed gelijkmatig opgebrand. Theoretisch heeft een goed getraind atleet een glycogeen voorraad van 90 minuten. En dit kan je slechts gedeeltelijk bij eten/ drinken tijdens dergelijke inspanning. Merendeel moet feitelijk komen van het lopen op vetverbranding (lage hartslag). Toch meer last gehad van koude wind tegen de benen/ spieren en ook koude handen in mijn handschoenen. Op exact 39K. was mijn racevest (rugzakje) met 1,5 liter sportdrank leeg. Prompt een halve minuut later; KRAMP! Rechtsachter in de hamstring. Even strompelen. Met vlakke hand flink slaan op de plek van de kramp. Een truc die gelukkig hielp! Proberen op gang te komen. Vloeken.. Dribbelen. En ja, het ging weer. Op 40K. gelukkig nog een drinkpost! En ik had toch al 1,5 liter sportdrank, 4 Born gels, 2 Born sportrepen en bij elke post water gedronken. Dat had ik nu eenmaal belooft aan het thuisfront.

41K. over de Blaak. Dat publiek. Wauw.. Wat zat er in dat water? Ik kreeg mijn kracht terug. Lijf voelde weer goed. Laatste kilometer dik 12km/uur gelopen. Laatste meters over dé Coolsingel (cool-singel  ). Handen omhoog tijdens passeren van de finish (had ik me voorgenomen).. Ik heb het gedaan. Het is gelukt.. Stramheid kwam wel gelijk terug. Maakt niet meer uit. Het moet wel pijn doen! Jammer; niet de 3:45 uur waarop ik had gehoopt. Maar dat is de sportman waarbij het nooit goed genoeg is. Zeer tevreden over de gelopen wedstrijd. Ultra strak gelopen, tot bijna op de seconde nauwkeurig. Genoten. Ik was erbij. Mijn eerste Hele Marathon uitlopen in dé Marathonhoofdstad van Nederland. Een lang gekoesterde droom is werkelijkheid geworden.

Ontvangst door Ramona, Maud & Lynn. Bovenop mijn gekoesterde medaille dus nog twee prachtige aandenken erbij. En Maud & Lynn. Ook super stoer! Gisteren 2x op- en neer van de camping naar start/ finish gelopen. Dat is dus ook wel even (4x 3,3K.) 13,2K. En dat zonder geklaag! Top meiden. Toen terug gewandeld naar de camping, langs het nieuwe Stationsgebouw (mooi hoor). En direct door douchen, opruimen en zorgen dat we naar huis kunnen. Gaan zitten is nu funest! Gelukkig gaat dat na een goed gelopen race nog redelijk goed. Na het douchen al een heel ander mens. Onderweg even lekker slecht gegeten. Het mag weer 20:00 uur stipt thuis. Toch maar even caravan leeghalen. 21:00 uur op de bank met koffie.. Wat een dag!......

En nu!? Even gas terugnemen en nagenieten. Maar voelt nu - de dag erna - niet als; 'eens en nooit meer'. Ik heb me een aantal weken geleden al ingeschreven voor de kustmarathon op 5 oktober. Dit moest op tijd omdat die anders vol zou zijn. Maar of ik die ook daadwerkelijk zou gaan lopen was wel afhankelijk van hoe het in Rotterdam zou verlopen! Ik denk dat ik al wel weet waar ik ben de eerste zondag van Oktober...

Maar eerst, op 22 juni de Veluwezoomtrail.. 29K. Een mooie onverharde trail dwars door/ over de Veluwe. Leuk zo'n stadsmarathon, maar ga me nu meer richten op het trailrunnen en ultrarunnen

Tot een paar weken terug stonden er nog 208 nummers in mijn afspeellijst, genaamd; 'Adrenaline Junky', met een totale lengte van 11,5 uur aan (voor mij) goede loopmuziek. Vorige week opgeschoond tot 119 nummers (7,5 uur). Naar mijn mening een goede basis van standaard loop/ sport/ activity nummers. Ook met wat heerlijk foute nummers ertussen. Afgewisseld met nummers die voor mij persoonlijk gewoon goed werken. Gisteren heb ik amper de helft van wat voorbijkwam bewust meegekregen. Mijn muziek werd vaak overstemd door de muziek die langs de kant van de weg werd afgespeeld en/ of ik was gewoon teveel bezig met genieten

 Mijn 3 'minutes of fame' zijn uiteindelijk ingekort tot een schamele 30 seconden. Van de geïnterviewden ging ik 'de wedstrijd' wel met het meeste vertrouwen tegemoet.. En O-ja.. Ik heb het camping-item van TV-Rijnmond wel nog even op professionele wijze afgesloten  Grappig ook, hoe al de debutanten die op de camping stonden zo op zichzelf waren. Was ook redelijk fris. Iedereen zat met name in de caravan/ camper. Wel lopers gezien, maar geen enkele (aan)gesproken. Vreemd maar voor mezelf ook wel begrijpelijk. Of ik verder nog voorkom in het totaal van 6 uur live-beelden weet ik (nog) niet.

Vanaf de twaalde minuut kom ik even in beeld en sluit ook nog het 'camping-item'.

Waarom Rotterdam! Ik vertelde TV-Rijmond dat ik al 9x de Halve Marathon in Eindhoven had gelopen. En het al zeker 5 jaar in mijn hoofd rond spookte om eens de Hele afstand te lopen. Dat ik in mijn 40e (eigenlijk dus 41e) levensjaar zit en dat wel een mooi moment vond om het waar te gaan maken. Dat ik feitelijk aan het trainen was om in oktober mee te lopen in Eindhoven. Maar dat trainingen zo voorspoedig verliepen dat ik veel eerder klaar was voor deze afstand. Toen ik - 12 weken voor Rotterdam - zag dat er nog extra inschrijvingen waren heb ik mezelf ingeschreven....Dit laatste had ik natuurlijk aan moeten vullen met zoiets als; 'nu ben ik in de gelukkige omstandigheid om mee te lopen met de grootste en mooiste Marathon van het land'.  Maar is prima zo. Erg raar om je terug te zien op beeld... Waterzak! Zei ik echt 'waterzak' -lol-







Geen opmerkingen:

Een reactie posten