dinsdag 1 juli 2014

(b)logboek

1 juli.. Exact halverwege het jaar 2014 nam ik het besluit om dan toch maar een blog te beginnen. Iets wat al veel langer sluimerde bij me. Echter is de opzet, reden en de doelstelling van mijn nieuw te beginnen blog anders dan ik aanvankelijk voor ogen had. Op diverse fora heb ik altijd veel geschreven over muziek. Tot een paar maanden geleden was het dan ook mijn bedoeling om een blog te beginnen over muziek. Over nieuwe albumreleases, recensies over albums in de lijst der lijsten; 'De 1001 albums die je gehoord moet hebben'. Dit als soort van persoonlijk dagboek omdat ik altijd veel kracht haal uit muziek. Zoals ik het voor ogen had zou het een mooi document kunnen worden. Maar toch, ik twijfelde teveel. Want - zoals ik zelf maar al te goed weet - muziek moet je; horen, voelen, ervaren, maar bovenal luisteren en niet teveel over schrijven.

Sporten is sinds de helft van mijn leven een passie voor me. Niet in mijn jeugd en al zeker niet in mijn pubertijd. Maar daarna - als begin twintiger - begon het met mountainbiken. Een beetje leuk ontspannen fietsen was er niet bij. Hoewel ik het leuk vond, moest het wel steeds sneller, verder, harder, uitdagender en met de beste materialen. Wedstrijdtalent had ik niet. Dat wil zeggen; de korte snelle wedstrijden waren niet weggelegd voor mij. Ik ben wat dat betreft een diesel. De lange duurritten (80 km.) - liefst in de Ardennen - dat was echt mijn ding en daar presteerde ik destijds behoorlijk goed in. Om mijn uithoudingsvermogen en conditie verder uit te bouwen, ben ik - begin jaren '90 - begonnen met hardlopen. De eerste maanden vond ik het verschrikkelijk; het opbouwen. Maar ik had een doel; sneller worden en meer uithoudingsvermogen vergaren voor bij het mountainbiken. Vervolgens werd hardlopen mijn sport voor erbij, met periodes van zeer actief hardlopen tot matig en zelfs maandenlang niet hardlopen. Hoe dan ook; tussen de jaren 1995 - 2013 heb ik 9x de halve marathon van Eindhoven gelopen terwijl het hardlopen indertijd een nevensport was voor me.

En dus 1 juli. Halverwege het jaar 2014 en zo'n beetje halverwege mijn leven. Mijn 41e levensjaar waarin ik 40 jaar oud werd en mijn eerste Hele Marathon uitliep. Het perfecte moment om achteruit kijken en vooruit te blikken. Wat is er op sportief vlak gebeurd - en meer interessant - wat staat er nog te gebeuren? Om dit vast te leggen start ik met dit (b)logboek. Voor mezelf; om mijn ontwikkeling en ervaringen later nog eens 'na te lopen'. Wat deed ik en wanneer was dat ook alweer? Hoe verliep dat? Of meer letterlijk; 'hoe ver liep dat?'. Mijn te lopen en gelopen trails zal ik hier gaan vastleggen zodat ik een goed overzicht heb van mijn opbouw. Met als ambitieus doel om ooit nog eens een ultra loop van 100 km. te lopen ergens in de Alpen.

Dit blog wordt in feite een 'loperslogboek' voor mezelf. In alle boeken met betrekking tot hardlopen die ik inmiddels heb gelezen wordt geschreven dat iedere hardloper in feite een logboek bij zou moeten houden. Heb ik nooit gedaan. Vond ik teveel gedoe. Vooral voor het niveau waarop ik trainde. Maar inmiddels ben ik al vele ultra-lopers tegengekomen die er een dergelijk 'loperslogboek' op na houden. Dankzij deze blogs heb ik al veel mooie verhalen gelezen over specifieke trails in binnen- en buitenland. Wie weet hebben andere lopers straks ook iets aan mijn schrijfsels en overpeinzingen. Mede daarom heb ik gekozen voor een openbaar logboek. Iedereen mag met me meelopen en reacties zijn uiteraard van harte welkom. Er is immers niets mis met onderhoudend reisgezelschap :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten